Prinses Beatrix 80 jaar

De eerste bloemen en gelukwensen zijn ongetwijfeld al binnen op kasteel Drakensteyn in Lage Vuursche. De prinses viert haar tachtigste verjaardag daar vandaag in huiselijke kring, meldt de Rijksvoorlichtingsdienst, met kinderen en kleinkinderen. Zaterdag geeft ze een feest in het Paleis op de Dam, in besloten kring met familie en vrienden.

Vorige week maandag ontving Beatrix al het eerste verjaardagsboeket, op een symposium in Utrecht van het interreligieuze netwerk In Vrijheid Verbonden. De bloemen waren een tikje prematuur en daarom had het bestuur van tevoren wel even navraag gedaan of de prinses dat wel kon waarderen.

Het mocht. En dus kreeg Beatrix aan het eind van een uur vol lezingen, zang en voordrachten een bloemstuk aangeboden waarin tachtig rode rozen zaten verwerkt.

Prachtig!”, reageerde Beatrix, “u weet hoe graag ik hier kom. En echt niet alleen vanwege de rozen!” Wat niet vooraf was afgestemd: het publiek in de zaal zette spontaan Lang zal ze leven in. Beatrix lachte en liet zich naar de foyer begeleiden waar ze met zeventien mensen met verschillende levensovertuigingen in gesprek ging.

Het bezoek aan Utrecht was een van de twee werkbezoeken die de prinses vorige week aflegde. Drie dagen later maakte prinses Beatrix haar opwachting bij de opening van het Holland Dance Festival in Den Haag.

Daar geen spontane zang of verjaardagscadeaus. Wel dankbare woorden van balletgrootheid Alexandra Radius, bij het in ontvangst nemen van een prijs. “Door de toewijding en erkenning van prinses Beatrix heeft de Nederlandse danskunst de statuur die het verdient.”

Prinses Beatrix is 80. Een leven in beeld. Bekende en wat mindere bekende momenten van de prinses. Zie hiervoor deze  film.